پرسش های متداول
پرسشهای متداول دانشجویان پرسشهای متداول دانشجویان مهمان پرسشهای متداول دانشجویان انتقالی پرسشهای متداول مشروط و کمیسیون موارد خاص پرسشهای متداول انصراف از تحصیل پرسشهای متداول فراغت از تحصیل پرسشهای متداول آزمون و نمایندگی ها
پرسشهای متداول انتخاب واحد 1ــ «انتخاب واحد» در مرکز آموزش الکترونیکی با چه شیوهای انجام میشود؟ «انتخاب واحد» به صورت الکترونیکی انجام میشود و به حضور دانشجو نیاز نیست.
2ـ برای انجام امور انتخاب واحد چگونه وارد سامانۀ جامع آموزشی (Naad) شویم؟ لینک ورود به سامانۀ جامع آموزشی (Naad) در اطلاعیۀ انتخاب واحد درج میشود. همچنین این لینک به طور مستمر در صفحۀ اصلی، منوی وسط صفحه، سامانۀ جامع آموزشی (Naad) وجود دارد.
شمارۀ دانشجویی و رمز عبور (که معمولاً کد ملی یا شمارۀ شناسنامه یا پنج بار عدد صفر است) به همراه کد تصویری که نمایش داده میشود را برای ورود به سامانه وارد کنید. توجه داشته باشید بهتر است از مرورگر FIREFOX هنگام ورود به سامانۀ جامع آموزشی (Naad) استفاده کنید.
3ـ چنانچه در هنگام ورود به سامانۀ آموزشی (Naad) با پیغام خطا مواجه شدیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟ اگر پس از مواجه شدن با پیغام خطا هنگام ورود به سامانۀ آموزشی (Naad) از صحیح وارد کردن شمارۀ کاربری و رمز عبور خود اطمینان دارید، در اسرع وقت با کارشناسان پشتیبانی فنی در ساعات پاسخگویی ایشان (صفحۀ ارتباط با ما) تماس بگیرید.
4ـ پس از ورود به سامانۀ آموزشی (Naad) چنانچه در حال انجام مراحل انتخاب واحد با پیغام خطا مواجه شدیم چه اقدامی باید انجام داد؟ هنگام مواجه شدن با پیغام خطا در زمان انتخاب واحد موارد ذیل را مجدداً بررسی کنید: · وضعیت اینترنت که باید پرسرعت باشد و استفاده از نسخۀ بهروز مرورگر معرفی شده (FIREFOX)؛ · کسب اطمینان از شروع بازۀ انتخاب واحد (از نظر تاریخ و ساعت شروع)؛ · کسب اطمینان از ارائۀ درس و بررسی مجدد کد درس (مطابق اطلاعیۀ انتخاب واحد)؛ · بررسی مجدد قوانینی مانند رعایت کف و سقف، مشروطی و... ؛ · بررسی نمرۀ درس در نیمسالهای گذشته مشروط بر انتخاب واحد در نیمسالهای پیشین؛ چنانچه بعد از بررسی موارد مذکور مشکل همچنان پابرجا بود در اسرع وقت از طریق راههای معرفی شده در سایت، با کارشناس امور تحصیلی رشتۀ خود در دورۀ کارشناسی و دورۀ کارشناسی ارشد ارتباط برقرار کنید.
5ـ در هر نیمسال کف (حداقل واحدهای انتخابی) و سقف (حداکثر واحدهای انتخابی) انتخاب واحد چقدر است؟ در دورۀ کارشناسی حداقل 12 و حداکثر 20 واحد. البته اگر معدل نیمسال قبل دانشجو بالای 17 باشد تا 24 واحد هم میتوان انتخاب کرد. همچنین اگر دانشجو، نیمسال آخر باشد و حداکثر 24 واحد تا اتمام تحصیلات داشته باشد، نیز میتواند در نیمسال آخر 24 واحد را اخذ کند و در دورۀ کارشناسی ارشد دانشجو در هر نیمسال تحصیلی لازم است حداقل 8 و حداکثر 14 واحد درسی انتخاب کند.
6ـ انتخاب واحد چگونه انجام میشود؟ در ابتدای هر نیمسال تحصیلی کلیات و جزئیات انتخاب واحد در اطلاعیهای در سایت به کلیۀ دانشجویان اعلام میشود. همچنین راهنمای انتخاب واحد در صفحۀ اصلی سایت بخش راهنما درج شده است.
7ـ وضعیت انتخاب واحد دانشجویان ورودی جدید (دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد) چگونه است؟ انتخاب واحد برای کلیۀ دانشجویان (دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد)، [فقط] در نیمسال اول تحصیلی، توسط دانشگاه به طور خودکار و در نیمسالهای بعدی توسط دانشجو مطابق سیر ارائۀ دروس انجام میشود.
8ـ دانشجویان چگونه میتوانند مسائل و مشکلات آموزشی انتخاب واحد خود را مطرح و پیگیری کنند؟ دانشجویان میتوانند مسائل و مشکلات آموزشی خود را از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM با کارشناسان رشتۀ خود مطرح کنند. همچنین شماره تماس و ساعات پاسخگویی کارشناسان نیز در سایت مرکز، بخش ارتباط با ما، درج شده است. 9ـ آیا برای انتخاب واحد، پرداخت شهریه لازم است؟ پرداخت شهریۀ ثابت هر نیمسال، قبل از انتخاب واحد ضروری است؛ تا سیستم اجازۀ انتخاب واحد را به دانشجو بدهد. همچنین اگر بدهی از قبل وجود داشته باشد، آن نیز تا قبل از انتخاب واحد میبایست تسویه شود تا امکان انتخاب واحد میسر باشد.
10ـ انتخاب واحد را انجام دادم اما در قسمت کنترل نهایی در کنترل مجوز نامعتبر ثبت شده است. آیا انتخاب واحدم درست انجام شده است؟ لازم است ابتدا خطای اعلام شده در سیستم به دقت مطالعه شود و چنانچه در انتخاب واحد اشتباه کردهاید، اصلاحات لازم انجام شود و چنانچه مشکل حل نشد، در این خصوص دانشجویان از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مشکل را مطرح کنند تا توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
11ـ هنگام انتخاب واحد، درسی که ارائه شده است را جستجو میکنم ولی دیده نمیشود. علت چیست؟ الف) ابتدا دقت کنید که این درس حتماً برای ورودی مربوط به شما ارائه شده باشد. ب) هنگام انتخاب درس آن را فقط با کد درس جستجو کنید. ج) کارنامۀ نیمسالهای گذشته بررسی شود ممکن است نمرۀ قبولی در درس مورد نظر در نیمسالهای گذشته ثبت شده باشد. در غیر این صورت از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مشکل را مطرح کنید تا توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
12ـ درسی که خود پیشنیاز درس دیگری است (مثلاً صرف کاربردی 1 که پیشنیاز صرف کاربردی ۲ است) را گذراندهام، اما نمی توانم دروسی که این درس پیشنیاز آنهاست را انتخاب کنم. علت چیست؟ ممکن است این درس برای ورودی شما ارائه نشده باشد. ابتدا به لیست دروس ارائه شدۀ نیمسال جاری در اطلاعیۀ انتخاب واحد مراجعه کنید و پس از اطمینان از ارائه شدن درس مورد نظر برای ورودی خود، درس را بر اساس کد درس اعلام شده، انتخاب و سپس از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM با ذکر شرح مشکل همراه با نام درس مکاتبه کنید.
13ـ در صورت عدم ثبت نمرات، برای انتخاب واحد چه اقدامی باید انجام داد؟ در دورۀ کارشناسی در صورتی که دلیل اعلام نشدن نمرۀ شما موجه است، مانند محرومیت از آزمون؛ شما اجازۀ انتخاب درس بعد را ندارید. در غیر این صورت میبایست با کارشناس آزمون از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مکاتبه کنید و دلیل آن را جویا شوید. در هر حال تا زمانی که نمرۀ قبولی در درس پیشنیاز در سامانۀ جامع آموزشی (Naad)اعلام نشده نمیتوانید درس بعدی آن را انتخاب کنید. در دورۀ کارشناسی ارشد دانشجو باید با این پیشفرض که موفق به کسب نمرۀ قبولی در دروس نیمسال گذشته شده است؛ اقدام به انتخاب واحد کند. پس از اعلام تمامی نمرات، دانشجو موظف است کارنامۀ خود را مشاهده کند و تغییرات مربوط به انتخاب واحد خود را در اسرع وقت از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM به اطلاع کارشناس رشتۀ خود برساند.
14ـ هنگام انتخاب برخی دروس ـ با توجه به اینکه پیشنیاز آنها را گذراندهام ـ با خطای پیشنیاز مواجه میشوم. باید چه کنم؟ اگر نمرۀ قبولی در درس پیشنیاز در سامانۀ جامع آموزشی (Naad) اعلام شده است و سیستم اجازۀ انتخاب درس بعد را نمیدهد؛ نسبت به انتخاب و ثبت دروس خود در انتخاب واحد اقدام کنید. سپس از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مکاتبه کنید تا انتخاب این دروس را برای شما معتبر کنند. ولی اگر نمره در سامانۀ جامع آموزشی(Naad) اعلام نشده، باید از همان طریق خطاب به کارشناس آزمون درخواست خود را ارسال کنید.
15ـ سامانۀ آموزشی (Naad) اجازۀ بستن و ثبت انتخاب واحد را نمیدهد، لطفا راهنمایی کنید. لازم است به خطایی که سیستم اعلام میکند توجه کرده و با دقت مطالعه کنید و سپس برای رفع مشکل اقدام کنید. اگر همۀ مراحل را درست طی کرده اید و اشکالاتی را که سامانۀ جامع آموزشی(Naad) اعلام کرده رفع کردهاید ولی همچنان انتخاب واحد شما بسته نمیشود، از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀSRM ، با کارشناس رشته مکاتبه کنید تا مشکل را بررسی کنند.
16ـ نیمسال گذشته انتخاب واحد و سپس حذف نیمسال کردم. برای نیمسال جدید باید مجدداً انتخاب واحد کنم یا همان دروس انتخابی نیمسال گذشته برایم فعال میشود و به انتخاب واحد مجدد نیازی نیست؟ برای نیمسال جاری باید طبق سیر ارائۀ دروس ورودی خود مجدداً انتخاب واحد را انجام دهید و برای تکمیل انتخاب واحد با کارشناس رشتۀ خود مرتبط شوید.
17ـ منظور از دروس پیشنیاز چیست؟ در برنامۀ درسی هر رشته، تعدادی از دروس وجود دارند که فراگیری مطالب آنها مستلزم فراگیری مطالب دروس دیگری است که بهعنوان پیشنیاز آن تعریف شدهاند. این دروس، در سیر ارائۀ دروس در هر رشته قابل مشاهده است. دانشجو در انتخاب واحد موظف است این پیشنیازی را رعایت کند. مگر در نیمسال آخر (حداکثر 24 واحد تا اتمام دروس برای دانشجوی دورۀ کارشناسی باقی مانده باشد) که رعایت روابط پیشنیازی لازم نیست.
18ـ آیا دانشجوی نیمسال آخر (حداکثر 24 واحد درسی برای اتمام تحصیلات در دورۀ کارشناسی مانده باشد) از رعایت پیشنیازی دروس معاف است؟ بله. البته در صورتی که بخواهد تمام آن دروس را در همان نیمسال انتخاب کند.
19ـ در صورتی که انتخاب واحد دانشجوی نیمسال آخر دورۀ کارشناسی، در حالتهای زیر کف تعداد واحد، بالای سقف تعداد واحد، غیرمعتبر به دلیل عدم رعایت پیشنیازی یا تداخل آزمونها، قرار داشت، چگونه اقدام کنیم؟ باید انتخاب واحد را در حالت غیرمعتبر ثبت و سریعاً با کارشناس رشتۀ مربوطه از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مکاتبه کرد.
20ـ اگر دانشجوی دورۀ کارشناسی در آخرین نیمسال تحصیلی خود فقط دو درس باقی مانده داشته باشد، چه اقدامی میبایست انجام دهد؟ مطابق مادۀ 8 آییننامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی برای دانشآموختگی حداکثر 2 درس نظری داشته باشد، با رعایت سقف واحدهای آن نیمسال میتواند دروس را به صورت معرفی به استاد در آن نیمسال یا نیمسال بعدی بگذراند. برای این کار نیز لازم است درخواست ارائه به استاد خود را بعد از اعلام نمرات نیمسال پایانی خود از طریق درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM به همراه ذکر نام دروس، نمایندگی محل آزمون و شماره تماس ارسال کند.
21ـ آیا رعایت حداقل کف انتخاب واحد در نیمسال آخر دورۀ کارشناسی الزامی است؟ واحدهای انتخابی دانشجو در هر نیمسال نباید کمتر از 12 واحد باشد، به جز نیمسال آخر.
22ـ در صورتی که دانشجوی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد در طول مدت مجاز تحصیل نتواند معدل کل خود را به معدل مجاز (دورۀ کارشناسی 12 و دورۀ کارشناسی ارشد 14) برساند، چه اقدامی باید انجام دهند؟ در دورۀ کارشناسی: چنانچه معدل کل نمرات دانشجو پس از گذراندن تمام واحدهای درسی آن دوره کمتر از 12 باشد، تنها یک نیمسال با رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی به وی فرصت داده میشود تا با اخذ مجدد حداکثر 20 واحد از درسهایی که با نمرۀ کمتر از 12 گذرانده است، میانگین کل دروس اخذ شده خود را به حداقل 12 برساند و مدرک تحصیلی دوره را دریافت کند؛ در غیر این صورت از تحصیل محروم میشود. در دورۀ کارشناسی ارشد: دانشجویی که پس از گذراندن کلیۀ واحدهای درسی دوره، میانگین کل نمرات او از 14 کمتر باشد، در صورتی که حداکثر مدت مجاز تحصیل وی به پایان نرسیده باشد، میتواند تا 16 واحد از دروسی را که در آنها نمرۀ کمتر از 14 گرفته است با پرداخت شهریه این دروس طبق تعرفۀ مربوط، فقط در یک نیمسال تحصیلی تکرار کند و در صورت جبران کمبود میانگین کل، فارغ التحصیل شود.
23ـ در زمان انتخاب واحد شهريۀ ثابت را پرداخت کردهام؛ اما هنگام انتخاب دروس پيام خطای (جستجو نتيجهای در بر نداشت) میدهد، چه باید کرد؟ ابتدا باید با دقت خطای سیستم را مطالعه کرده و بررسی کنید دلیل آن چیست؟ اگر کد درس را از اطلاعیۀ انتخاب واحد درست انتخاب کردهاید و مطمئن هستید که درس در نیمسال جاری ارائه شده است، در باکس انتخاب واحد فقط کد درس را ثبت کنید و از ثبت سایر جزئیات مانند نام درس، کد ارائه و ... خودداری کنید. اما اگر باز هم درس را نمییابد، یک دلیل آن میتواند قبولی شما در آن درس در نیمسالهای گذشته باشد. در غیر این صورت با کارشناس رشتۀ خود از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مکاتبه کرده تا بررسی شود.
24ـ موقع انتخاب واحد سامانۀ آموزشی (Naad) باز نمیشود. مشکل چیست؟ اگر شمارۀ کاربری و رمزعبور را درست وارد میکنید و سامانه باز نمیشود، در اسرع وقت با بخش فنی دانشگاه تماس بگیرید 02151290 داخلی 4. توجه داشته باشید که باید از اینترنت پرسرعت استفاده کنید و بهتر است از مرورگر فایرفاکس وارد شوید.
25ـ اگر پس از انتخاب واحد، قصد داشتیم درسی را حذف یا اضافه کنیم امکان دارد؟ در بازۀ حذف و اضافه که حدود دو هفته پس از شروع نیمسال و تشکیل کلاسها است، امکان حذف یا اضافه و جابجایی حداکثر دو درس در دورۀ کارشناسی و حداکثر یک درس در دورۀ کارشناسی ارشد فقط برای دانشجویان با شرایط خاص وجود دارد.
26ـ پس از درخواست حذف یا اضافۀ درس در بازۀ حذف و اضافه چگونه متوجه شوم که درس مورد نظر حذف یا اضافه شده است؟ به منوی مدیریت اطلاعات آموزشی (Naad) مراجعه و پس از ورود به سامانۀ آموزشی (Naad) از منوی انتخاب واحد، گزینۀ مدیریت نیمسالهای تحصیلی را کلیک کنید. در نیمسال مربوط وارد شوید و وضعیت تمامی دروسی را که درخواست حذف یا اضافۀ آن را ارسال کردهاید، از ستون وضعیت حذف درس مشاهده کنید. همچنین حذف و اضافۀ درسهای مورد نظر باید در سامانۀ مشاهدۀ دروس اعمال شده باشد.
27ـ دانشجوی مشروط دورۀ کارشناسی ارشد در نیمسال بعد تا چه تعداد واحد حق انتخاب دارد؟ دانشجوی مشروط میتواند مطابق سیر ارائۀ دروس تعیین شده انتخاب واحد خود را انجام دهد. در صورتی که دانشجو دو نیمسال مشروط باشد میبایست با کارشناس رشتۀ خود از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مرتبط شود.
28ـ در چه شرایطی دانشجو مشروط میشود؟ در دورۀ کارشناسی در صورتی که دانشجو در یکی از نیمسالهای تحصیلی خود معدل زیر 12 کسب کند، در آن نیمسال مشروط خواهد بود. در دورۀ کارشناسی ارشد در صورتی که دانشجو در یکی از نیمسالهای تحصیلی خود معدل زیر 14 کسب کند، در آن نیمسال مشروط خواهد بود و اگر دو نیمسال مشروط شود، حکم اخراج خواهد داشت. لازم است در صورتی که دانشجو دو نیمسال معدل زیر 14 داشته باشد، بلافاصله با کارشناس رشته از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM مرتبط شده تا طبق راهنمایی ایشان برای طرح در جلسۀ کمیسیون موارد خاص برای ادامه تحصیل وی تصمیمگیری شود و در صورت اخذ مجوز ادامه تحصیل، انتخاب واحد وی در سامانۀ جامع آموزشی (Naad) ثبت میشود. تا مشخص شدن وضعیت دانشجو، لازم است دروس مدنظر وی طی نامه به کارشناس رشته، از طریق ارسال درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ SRM اعلام و به صورت مشروط فقط در سامانۀ مشاهدۀ دروس فعال شود.
29ـ در دورۀ کارشناسی ارشد یک نیمسال مرخصی گرفتهام و در نیمسال بعدی به دلیل مشکلاتی نمی توانم درس داشته باشم حتماً باید انتخاب واحد کنم؟ با توجه به اینکه از یک نیمسال مرخصی با احتساب در سنوات استفاده شده است، دانشجو میبایست انتخاب واحد خود را با حداقل تعداد واحد انجام داده و سپس درخواست حذف نیمسال خود را از طریق سامانۀ SRM به کارشناس رشته ارسال کند.
پرسشهای متداول دورۀ تابستانی 1ـ حداکثر واحد مجاز انتخابی برای دورۀ تابستان چقدر است؟ حداکثر واحد مجاز انتخابی در دورۀ تابستانی 6 واحد در دورۀ کارشناسی است. در شرایط خاص که دانشجو با گذراندن حداکثر 8 واحد درسی دانشآموخته شود، با تأیید گروه آموزشی، میتواند واحدهای مذکور را در دورۀ تابستانی اخذ کند. دورۀ تابستان به صورت اختیاری فقط برای دورۀ کارشناسی برگزار میشود.
۲ـ آیا دورۀ تابستانی نیز، جزو سنوات تحصیلی به شمار میرود؟ خیر، دورۀ تابستانی به عنوان نیمسال تحصیلی رسمی به شمار نمیرود و تنها نمرات درسهای آن در معدل کل دانشجو لحاظ میشود.
2ـ طول دورۀ تابستانی چقدر است؟ دورۀ تابستان شامل شش هفته آموزش و یک هفته برگزاری امتحانات میباشد.
3ـ حضور و غیاب در دورۀ تابستانی چگونه است؟ حضور و غیاب همانند نیمسالهای عادی است و غیبت در جلسات دروس نباید از سه شانزدهم تجاوز کند، در غیر این صورت دانشجو از آزمون پایان دوره محروم خواهد شد.
4ـ آیا حل تمارین و تحقیق های دروس دورۀ تابستانی نیز الزامی است؟ اجباری یا امتیازی بودن تمام تمارین و تحقیقاتی که برای دروس دورۀ تابستانی از سوی اساتید و آموزشیاران دروس داده میشود، همانند نیمسالهای عادی است.
پرسشهای متداول حذف نیمسال 1ـ حذف نیمسال چگونه انجام میشود؟ چنانچه دانشجویی پس از نهایی شدن انتخاب واحد تا قبل از شروع آزمون پایان نیمسال قادر به ادامه تحصیل در نیمسال جاری نباشد میتواند درخواست حذف کلیۀ دروس (حذف نیمسال) خود را از طریق سامانۀ SRM به کارشناس رشتۀ خود ارسال کند.
2ـ آیا نیمسال حذف شده، جزو سنوات تحصیلی حساب میشود؟ بله جزو سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه میشود.
پرسشهای متداول دانشجویان مهمان
1ـ مهمان شدن در مرکز آموزش الکترونیکی چگونه است؟ هر دانشجوی حضوری میتواند حداکثر دو نیمسال (40% کل واحدهای درسی) را در مرکز آموزش الکترونیکی به صورت نیمسال تحصیلی کامل یا تکدرس به صورت مهمان تحصیل کند.
2ـ انتخاب واحد دانشجوی مهمان به چه شیوهای انجام میشود؟ انتخاب واحد دانشجوی مهمان چه به صورت تکدرس و چه به صورت نیمسال تحصیلی کامل میبایست به تأیید واحد آموزش دانشگاه مبدأ برسد و بر اساس شرایط موسسۀ مقصد انجام شود.
3ـ آیا نمرات دانشجوی مهمان در کارنامۀ دانشگاه مبدأ ثبت میشود؟ نمرات دانشجوی مهمان در دانشگاه مقصد، عیناً در کارنامۀ دانشگاه مبدأ ثبت میشود و نمرات ایشان در معدل نیمسال و معدل کل محاسبه خواهد شد.
4ـ مدرک فراغت از تحصیل دانشجوی مهمان چگونه صادر میشود؟ مدرک فراغت از تحصیل توسط دانشگاه مبدأ صادر میشود.
5ـ مهمان شدن برای دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد مجازی هر دو امکان پذیر است؟ امکان مهمان شدن برای دانشجویان دورۀ کارشناسی در مرکز آموزش الکترونیکی به سایر دانشگاهها وجود دارد. مطابق آیین نامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی ارشد این امکان وجود ندارد.
پرسشهای متداول دانشجویان انتقالی 1ـ انتقال دانشجو از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر به چه معنی است؟ «انتقال» به معنی تغییر محل تحصیل دانشجو از یک مؤسسه به مؤسسۀ دیگر در همان رشته و همان دورۀ تحصیلی است.
2ـ آیا امکان انتقال دانشجوی مجازی (دانشجوی دورههای الکترونیکی) به دانشگاه دیگر اعم از حضوری، نیمه حضوری یا مجازی (الکترونیکی) وجود دارد؟ خیر، انتقال دانشجو در نظام یادگیری الکترونیکی ممنوع است.
3ـ آیا امکان انتقال دانشجوی حضوری یا نیمه حضوری به دانشگاه مجازی وجود دارد؟ بله. با نظر مؤسسۀ مبدأ و موافقت مؤسسۀ مقصد و انجام مراحل تعیین شده از سوی وزارت علوم امکان پذیر است.
4ـ نمرات و سوابق تحصیلی دانشجوی انتقالی در دانشگاه مقصد به چه نحو خواهد بود؟ تمام نمرات درسی در دانشگاه مبدأ اعم از قبولی و ردی و نیز سوابق آموزشی وی از نظر مشروطی، در کارنامه ثبت میشود و نمرات دروس پذیرفته شده، فقط در معدل کل او محسوب میشود.
5ـ مدرک فراغت از تحصیل دانشجوی انتقالی چگونه صادر میشود؟ توسط دانشگاه مقصد صادر میشود.
6ـ دانشجو چند بار میتواند انتقالی بگیرد؟ انتقال دانشجو فقط یک بار در طول دورۀ تحصیلی وی مجاز است.
7ـ آیا امکان تغییر رشته همزمان با انتقال، برای دانشجوی کارشناسی داخل یا خارج از کشور وجود دارد؟ بله. تقاضا فقط برای تغییر رشته به یکی از رشتههای تحصیلی مشابه و یا رشتۀ تحصیلی مرتبط با واحدهای گذرانده، قابل بررسی است.
8ـ آیا امکان معادلسازی (تطبیق واحد) برای دانشجویان کارشناسی که با تغییر رشته منتقل شدهاند (انتقالی توأم با تغییر رشته)، وجود دارد؟ بله. دانشگاه پس از دریافت درخواست تطبیق واحد دانشجو، واحدهای گذرانده را بررسی خواهد کرد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، تطبیق دروس دانشجو انجام خواهد شد.
9ـ سنوات دانشجوی کارشناسی که انتقالی گرفته است، چگونه محاسبه میشود؟ سنوات، دانشجوی انتقالی بر اساس تاریخ شروع به تحصیل در دانشگاه مبدأ محاسبه میشود.
10ـ آیا امکان تحصیل همزمان در این دانشگاه و دانشگاههای دیگر وجود دارد؟ برای دانشجویان دورۀ کارشناسی تحصیل همزمان دانشجویان مجازی در یکی از دانشگاههای حضوری، نیمه حضوری و الکترونیکی دیگر، امکان پذیر است. ولی در دورۀ کارشناسی ارشد تحصیل همزمان دانشجویان مقدور نیست.
پرسشهای متداول تغییر رشته 1ـ آیا امکان تغییر رشته در دورههای الکترونیکی وجود دارد؟ بله.
2ـ آیا تغییر رشته برای دانشجویان مجازی دورۀ کارشناسی و دورۀ کارشناسی ارشد امکان پذیر است؟ تنها برای دانشجویان دورۀ کارشناسی و در همان مؤسسه (دانشگاه) امکان تغییر رشته وجود دارد. امکان تغییر رشته برای دانشجویان دورۀ کارشناسی ارشد وجود ندارد.
3ـ چه شرایطی برای تغییر رشتۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی وجود دارد؟ دانشجوی دورۀ کارشناسی پیوسته با داشتن شرایط زیر میتواند از یک رشته به رشته دیگر تحصیلی در همان دانشگاه تغییر رشته دهد: الف) وجود رشتۀ مورد تقاضای دانشجو در همان دانشگاه؛ ب) موافقت گروه آموزشی مبدأ و مقصد و با تأیید شورای آموزشی دانشگاه؛ ج) کمتر نبودن نمرۀ اکتسابی دانشجو در آزمون سراسری گروه آموزشی ذی ربط از نمرۀ آخرین فرد پذیرفته شده در آن رشته در دانشگاه و در سال پذیرش و با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور؛ د) امکان ادامه تحصیل دانشجو در رشتۀ جدید در سنوات مجاز باقیمانده؛ دانشجو در هر دورۀ تحصیلی برای یک بار میتواند با رعایت شرایط این ماده، تغییر رشته دهد.
4ـ آیا امکان انتقال توأم با تغییر رشته (گرایش) برای دانشجویان دورۀ کارشناسی وجود دارد؟ مشروط بر احراز همزمان شرایط تغییر رشته (گرایش) و انتقال و با توافق مؤسسات مبدأ و مقصد، تنها برای یک بار امکان پذیر است.
5ـ آیا امکان معادل سازی (تطبیق واحد) برای دانشجویانی که تغییر رشته دادهاند در دورۀ کارشناسی وجود دارد؟ دروسی را که دانشجو در رشتۀ قبلی گذرانده است که به تشخیص گروه آموزشی، با دروس رشتۀ جدید اشتراک محتوایی دارند و نمرۀ هر یک حداقل 12 است، امکان معادل سازی (با تشخیص مدیر گروه) وجود دارد.
پرسشهای متداول مرخصی تحصیلی 1ـ تعداد نیمسالهای مجاز برای استفاده از مرخصی در هر دوره، به چه صورت است؟ دانشجوی دورۀ کارشناسی ارشد، میتواند حداکثر یک نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند. دانشجوی دورۀ کارشناسی پیوسته میتواند با رعایت سنوات مجاز تحصیلی، حداکثر دو نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند. مدت مذکور جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب میشود.
2ـ زمان و چگونگی ارائۀ درخواست مرخصی تحصیلی به چه صورت است؟ دانشجویانی که قصد استفاده از مرخصی تحصیلی را دارند میبایست یک هفته پیش از شروع نیمسال از طریق سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRMدرخواست مذکور (درخواست مرخصی تحصیلی) را تکمیل و به کارشناس رشتۀ خود ارسال کند. دانشجویان گرامی توجه کنند قبل از انجام انتخاب واحد میبایست این درخواست ارسال شود، زیرا پس از انجام انتخاب واحد، اجازۀ استفاده از مرخصی تحصیلی را نخواهند داشت. دانشجویانی که از مرخصی تحصیلی استفاده میکنند، فقط شهریۀ ثابت از ایشان اخذ میشود.
3ـ مدت مجاز استفاده از مرخصی زایمان، به چه صورت است؟ بانوانی که در دوران بارداری و زایمان هستند، میتوانند با ارائۀ اسکن اصل مدارک پزشکی خود از 2 نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات و بدون شهریه استفاده کنند که لازم است یک نیمسال از آن پیش از زایمان باشد. دانشجوی مشمول میبایست از طریق سامانه ارتباط با دانشجویان SRMدرخواست مذکور (درخواست مرخصی تحصیلی) را تکمیل و به کارشناس رشتۀ خود ارسال کنند.
4ـ مدت مجاز استفاده از مرخصی پزشکی به چه صورت است؟ در صورت تأیید پزشک معتمد دانشگاه و شورای آموزشی، حداکثر دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است.
5ـ آیا نیمسالهای مرخصی غیر پزشکی جزو سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه میشود؟ بله. جزو سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه میشود.
6ـ نحوۀ دریافت نتیجه اعمال یا عدم اعمال درخواست مرخصی به چه صورت است؟ کارشناس رشته، نتیجۀ بررسی درخواست را از طریق سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRM، اطلاع رسانی میکند.
7ـ نحوۀ ارسال مدارک پزشکی برای درخواست مرخصی پزشکی به چه صورت است؟ فایل اسکن شدۀ مدارک پزشکی از طریق سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRM، به کارشناس رشته ارسال میشود.
8ـ بازۀ اعمال مرخصی های درخواستی چه زمانی است؟ حداکثر دو ماه پس از بازۀ انتخاب واحد اعمال میشود.
9ـ مرجع رسیدگی به امور مرخصی تحصیلی چه کسی است؟ کارشناس رشته که راه ارتباطی از طریق سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRM میسر است.
10ـ مدت مجاز تحصیل در دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دورههای آموزش الکترونیکی به چه صورت است؟ مدت مجاز تحصیل برای دانشجویان دورۀ کارشناسی حداکثر 14 نیمسال و برای دانشجویان دورۀ کارشناسی ارشد 4 نیمسال است.
پرسشهای متداول مشروط و کمیسیون موارد خاص 1ـ وضعیت دانشجویی که نتواند در مدت مجاز تحصیل، دورۀ تحصیلی خود را به پایان برساند، چگونه خواهد بود؟ این دسته از دانشجویان، میبایست برای تمدید سنوات تحصیلی خود از طریق درخواست رسیدگی ویژه از سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRMبه کارشناس رشتۀ خود درخواست ارسال کنند. مجوز تمدید سنوات ابتدا در شورای آموزشی مرکز و سپس در کمیسیون موارد خاص (ارسال درخواست از سوی دانشجو به سامانۀ سجاد وزارت علوم) تحت شرایطی صادر میشود.
2ـ مشروطی به چه معناست؟ چنانچه معدل یک دانشجوی دورۀ کارشناسی در یک نیمسال کمتر از 12 و دانشجوی دورۀ کارشناسی ارشد کمتر از 14 شود، ادامۀ تحصیل او در نیمسال بعد بهصورت مشروط خواهد بود.
3ـ تعداد نیمسالهایی که دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد میتوانند در صورت مشروطی، ادامۀ تحصیل دهند، چقدر است؟ چنانچه دانشجویان دورۀ کارشناسی سه نیمسال (اعم از متوالی یا متناوب) مشروط شده باشند، از تحصیل محروم میشوند. برای دانشجویان دورۀ کارشناسی ارشد چنانچه دو نیمسال تحصیلی (اعم از متوالی یا متناوب) مشروط شده باشند از تحصیل محروم میشوند.
4ـ دانشجوی مشروط کارشناسی، در نیمسال بعد تا چه تعداد واحد حق انتخاب دارد؟ حداکثر تا 14 واحد، بجز در نیمسال آخر. (چنانچه حداکثر 24 واحد تا اتمام تحصیلات داشته باشد، حق انتخاب 24 واحد را استثنائاً در نیمسال آخر خواهد داشت.)
5ـ وضعیت مدرک دانشجوی کارشناسی که به دلیل مشروطی بیش از حد یا هر دلیل دیگری از ادامۀ تحصیل محروم یا منصرف شود، چیست؟ در صورتی که واحدهای دورۀ پایینتر (کاردانی) را تا سقف مجاز، با موفقیت گذرانده باشد و معدل کل او در این واحدها کمتر از 12 نباشد، میتواند مدرک کاردانی را دریافت کند.
6ـ وضعیت مدرک دانشجوی دورۀ کارشناسی ارشدی که به دلیل مشروطی بیش ازحد یا هر دلیل دیگری از ادامۀ تحصیل محروم یا منصرف شود، چیست؟ فقط یک گواهی حاوی عنوان دروس گذرانده شده و تعداد واحد و نمرات اخذ شده، به وی اعطا میشود.
پرسشهای متداول انصراف از تحصیل
1ـ شیوۀ ارسال درخواست انصراف از تحصیل چگونه است؟ دانشجوی متقاضی انصراف از تحصیل، باید درخواست انصراف از تحصیل خود را شخصاً از طریق سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRM، قسمت درخواست رسیدگی ویژه به کارشناس رشتۀ خود ارسال کند.
2ـ شهریۀ دانشجوی انصرافی چگونه خواهد بود؟ شهریۀ دانشجوی انصرافی بر اساس آیین نامۀ مالی دانشگاه محاسبه میشود.
پرسشهای متداول فراغت از تحصیل 1ـ آیا مدرک دانش آموختگان این دانشگاه معتبر است؟ بله، به دانش آموختگان مرکز آموزش الکترونیکی مدرک رسمی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور با ذکر تحصیل به صورت آموزش الکترونیکی اعطا میشود.
2ـ آیا از طریق مدارک دانش آموختگان این مرکز میتوان در دورههای بالاتر ادامه تحصیل داد؟ بله، مدارک دانش آموختگان این دوره معتبر برای ادامه تحصیل در دورههای بالاتر همین مرکز یا سایر مراکز آموزش عالی است.
3ـ دانش آموختگان این مرکز از چه مزایای مدرک خود میتوانند استفاده کنند؟ مدرک دانش آموختگان مرکز آموزش الکترونیکی شامل تمامی مزایای علمی و استخدامی است.
4ـ معدل کل لازم برای دانش آموختگی در دو دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آموزش الکترونیکی را مشخص کنید. معدل کل لازم برای دانش آموختگی در دورۀ کارشناسی حداقل 12 و برای دورۀ کارشناسی ارشد 14 است.
5ـ آیا به دانشجویانی که به دلایل مختلف اعم از مشروطی یا غیره انصراف از تحصیل میدهند، مدرکی اعطا میشود؟ بله به افرادی که شرایط لازم را بر اساس آئین نامه آموزشی داشته باشند مدرک کاردانی در رشته اعطا میشود.
6ـ زمان فارغ التحصیلی دانشجو، در مدرک دانش آموختگی، چه تاریخی است؟ تاریخ فارغ التحصیلی زمان اعلام آخرین نمرۀ درسی دانشجو توسط استاد است.
7ـ گواهینامۀ موقت پایان تحصیلات چه زمانی صادر میشود؟ گواهینامۀ موقت پایان تحصیلات پس از ارائۀ درخواست توسط دانش آموخته، از طریق سامانۀ ارتباط با دانشجویان SRM، تکمیل شدن پروندۀ آموزشی در صورت نقص، تأیید فراغت از تحصیل توسط کارشناس دانش آموختگان و تسویه حساب توسط تمامی واحدهای مربوطه صادر میشود.
8ـ آیا برای دریافت مدرک دانشنامه ارسال درخواست لازم است؟ خیر، بعد از دریافت گواهینامۀ موقت پایان تحصیلات توسط دانش آموخته و در صورت نداشتن مشکل اعم از تعهد خدمت در دورۀ قبل و تکمیل بودن پروندۀ آموزشی، امور صدور دانشنامه پیگیری خواهد شد و نیاز به ارسال درخواست مجدد نیست. لازم به ذکر است برای اخذ مدرک دانشنامه، تحویل مدرک موقت الزامی است.
9ـ وضعیت تحصیلی دانشجویی که معدل کل لازم را برای دانش آموختگی کسب نکند، چیست؟ به این دانشجویان در صورت وجود سنوات مجاز، یک یا دو نیمسال بسته به دوره و ورودی مهلت داده میشود، تا تعدادی از دروس را مجدد اخذ و معدل کل دوره را به حد نصاب لازم رسانده و مدرک دانش آموختگی دریافت نمایند.
10ـ آیا در فرایند تسویه حساب، نیازی به حضور دانش آموخته هست؟ خیر. کلیۀ امور فرایند تسویه حساب به صورت غیرحضوری و از طریق اتوماسیون نامه نگاری داخلی و بدون نیاز به حضور دانشجو صورت میپذیرد.
11ـ نقایص پروندۀ آموزشی به چه طریقی ارسال میشود؟ نقایص پروندۀ آموزشی توسط بخش بایگانی در منوی خدمات آموزشی در سایت مرکز اعلام شده، در صورت نیاز به اصل آن توسط پست یا حضوری به بخش بایگانی تحویل میشود.
12ـ نحوۀ تحویل گواهی موقت به دانش آموخته به چه صورت است؟ مدرک ذکر شده فقط به صورت حضوری به شخص دانش آموخته (یا با وکالت محضری به نمایندۀ ایشان) تحویل میشود (برای پیگیری و دریافت مدرک قبل از مراجعۀ حضوری با کارشناس بایگانی هماهنگی لازم انجام شود.)
13ـ شرایط برای اخذ کاردانی در رشته برای دانشجویان انصرافی در دورۀ کارشناسی چیست؟ کاردانی در رشته بر اساس مادۀ 30 مصوب سال 76، مادۀ 32 مصوب سال 91 و مادۀ 30 آئین نامۀ مصوب سال 93 بسته به ورودی صادر میشود.
14ـ آماده شدن مدارک دانش آموختگی موقت یا کاردانی از چه طریقی اطلاع رسانی میشود؟ مدارک موقت آماده شده، از طریق صفحۀ اصلی سایت، منوی خدمات آموزشی، دانشآموختگان، استعلام وضعیت صدور گواهی موقت اطلاع رسانی میشود.
پرسشهای متداول مالی 1ـ شهریۀ دورۀ تابستانی به چه صورت است؟ شهریۀ دورۀ تابستان پنجاه درصد شهریۀ ثابت هر نیمسال تحصیلی به اضافۀ شهریۀ متغیر تعداد واحدهای انتخابی دانشجو است.
2ـ آیا دورۀ تابستانی نیز، مشمول تخفیفات آییننامۀ مالی میشود؟ خیر، دورۀ تابستانی مشمول تخفیفات آییننامه مالی نمیشود.
3ـ شهریۀ نیمسال حذف شده به چه صورت خواهد بود؟ شهریۀ متغیر و ثابت نیمسال حذف شده، جزو بدهیهای دانشجو لحاظ شده و به دانشجو مسترد نمیشود.
پرسشهای متداول آزمون و نمایندگیها 1ـ پاسخنامهها چه زمانی و در کدام قسمت سایت فعال میشود؟ پاسخنامهها یک روز پس از برگزاری آزمون در قسمت آزمون و نمایندگیها، آزمون، مشاهدۀ پاسخنامههای آزمون، فعال میشود. با کلیک بر روی لینک مورد نظر نیمسال به عنوان مثال (پاسخنامۀ آزمونهای پایان ترم نیمسال دوم تحصیلی 98-97 (972) ـ و انتخاب نیمسال و مقطع و نام آزمون موردنظر، میتوانید پاسخنامه را ملاحظه کنید.
2ـ اگر سؤال و یا گزینهای اشتباه باشد یا برای دانشجو ابهام داشته باشد چگونه میتواند اعتراض خود را بیان کند؟ اگر دانشجو به سؤال یا پاسخنامه اعتراض داشته باشد، میتواند در سایت قسمت آزمون و نمایندگیها، آزمون، مشاهده پاسخنامههای آزمون، بر روی لینک فرم ارسال نظرات در خصوص سؤالات آزمونها (دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد( کلیک نموده و فرم مورد نظر را تکمیل و ارسال کند تا کارشناس آزمون نظرات و اعتراضات دانشجویان به سؤالات را از طریق اساتید بررسی کند. فقط اعتراضاتی که از طریق اعلام شده ارسال شود بررسی خواهد شد.
3ـ فرم اعتراض به سؤالات چند روز در سایت فعال خواهد بود؟ فرم اعتراض به سؤالات از یک روز بعد از آزمون به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود. بعد از زمان مورد نظر غیرفعال شده و دانشجو امکان ارسال نظر دربارۀ سؤالات مورد نظر را نخواهد داشت.
4ـ نتیجۀ اعتراض به سؤالات کجا اعلام خواهد شد؟ کارشناس آزمون پس از بررسی و تجمیع نظرات اساتید، نتیجۀ اعتراضات و نظرات دانشجویان را در صورت وارد بودن،در قسمت پاسخنامۀ درس مورد نظر ثبت خواهد کرد. اگر نتیجهای ثبت نشده باشد به معنای وارد نبودن اعتراض است.
|