به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراسم سالگرد شهادت شهید مطهری و پاسداشت مقام استاد در روز 13 اردیبهشت ماه 1403 در دانشگاه قرآن و حدیث با حضور ریاست محترم دانشگاه ، استادان هیئت علمی ، استادان برگزیده حق التدریس و آموزشیاران برتر برگزار شد.
در این مراسم ، جناب آقای دکتر محمدباقر خرمشاد _ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون سابق سیاسی وزارت کشور و از معاونین اسبق وزارت علوم تحقیقات و فناوری - تحلیلی سیاسی از راهبردهای عملیات وعده صادق ارائه دادند. ایشان عمده ترین راهبردهای عملیات وعده صادق را چنین برشمردند: افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ، تغییر موازنه قدرت به نفع جمهوری اسلامی ، تحول در معادلات نظامی منطقه و جهان ، ارسال پیام عینی مبتنی بر عمل به همه بازیگران بین المللی ، مشروعیت بخشیدن به جبهه مقاومت ، شکسته شدن تابوی حمله مستقیم جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی ، افزایش سرمایه و عظمت ایران در داخل و خارج. ایشان همچنین برضرورت مراقبت و حفظ آمادگی در برابر توطئه های احتمالی دشمن تاکید کردند.
استادان محترم نیز در جلسه تکریم برخی از تجربیات تدریسی خود را بیان کردند. مهم ترین تجربیات تدریسی استادان محترم:
1. معارفه استاد و دانشجو در نخستین جلسه درسی ( معرفی ویژگی های علمی مانند تحصیلات و پیشینه مطالعاتی استاد و شناخت مطالعات ، تحصیلات و سلایق دانشجو و گونه شناسی دانشجویان برای تدریس متناسب با علایق دانشجو)
2. مهارت ارتباط سریع با دانشجویان مجازی ( استفاده از سوالات جزیی و درخواست پاسخ به صورت مثبت و منفی یا اعداد برای مشارکت حد اکثری دانشجویان)
3. مهارت پاسخگویی سریع ، کوتاه و متناسب با سوالات ناگهانی و یا انحرافی دانشجویان ( حاضر جوابی مثبت)
4. لزوم برجسته سازی قسمت های مهم و اثر گذار منابع درسی به جای تاکید بر تدریس یکنواخت تمام منبع
5. تبدیل تهدیدها به فرصتها ( مشارکت دانشجویان در پندگیری مثبت از حوادث عادی . نمونه موردی تعریف یک مطلب ساده در باره زندگی و استخراج پندها از سوی دانشجویان. نمونه دیگر : خستگی دانشجویان از استمرار درس و تبدیل درس به خاطره و سپس اشاره به همان مطلب درسی )
6. تشخیص و تشویق ( شناخت استعدادهای دانشجویان در کلاس و برجسته سازی و تشویق همان ویژگی برای دانشجو مانند پژوهشگر شدن ، استاد شدن و نویسنده شدن دانشجو در آینده)
7. تذکرات اخلاقی سودمند پیش از شروع تدریس
8. دغدغه هدایت گری ( برخی افراد منحرف به قدری در انحراف خود جدی هستند که پس از سالها به طمع منحرف کردن استاد ، به استاد هم عقیده انحرافی خود را تبیین میکند . بنابر این باید در مسیر حق بیشتر دغدغه هدایت گری داشت)
9. لزوم طراحی تدریس و اجرای طرح واره درسی ( تمارین هدفمند ، تهیه جزوه تمرین ، ارجاع جزیی به منابع در راستای اهداف درس )
10. صمیمیت با دانشجویان
11. به رسمیت شناختن تفاوت های درون فردی و میان فردی دانشجویان
12. تاکید بر ارائه پژوهشهای اسلامی بر اساس آمار
13. بهره مندی از مثالهای روز و کارآمد در تدریس متون دینی
14. طراحی تمارین در نرم افزارهایی مانند اکسل
15. استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع و بسنده نکردن به امثال پاور پوینت به عبارت دیگر تکنولوژی باید به انسان کمک کند نه آنکه انسان را اسیر خودش کند.
16. ضرورت شناخت ترفندها و راهکارهای ماندگاری دانشجو در کلاس
17. گلایه از پایین آمدن سطح علمی دانشجویان و ضرورت ارتقای علمی
18. استاد افزون بر شأن تدریسی باید شأن تربیتی خود را هم در کلاس رعایت کند.
19. شناسایی نخبگان هر کلاس و اختصاص وقت ویژه برای ایشان
لزوم دقت بیشتر در نگارش مقالات مشترک با دانشجویان . راهنمایی علمی استاد در مقاله باید مشهود باشد
20. تجربه برگزاری کلاس در کتابخانه و ارائه هدفمند درسهایی مانند ماخذ شناسی و شروح حدیث با استفاده از منابع کتابخانه
21. ارجاع هدفمند دانشجویان به آخرین تحقیقات منتشر شده و ارائه گزارش در کلاس
22. زمینه سازی برای تفکر خلاق دانشجویان از طریق ارائه درس به صورت محدود و گسترش دادن تطبیق ها از سوی دانشجویان
23. حضور و غیاب آنلاین دانشجویان به معنای بسنده نکردن به فهرست اسامی دانشجویان و پرسش از غیبت جلسه قبل و....