اخبار > تجربیات تدریسی استادان

 


  چاپ        ارسال به دوست

تجربیات تدریسی استادان

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراسم سالگرد شهادت شهید مطهری و پاسداشت مقام استاد در روز 13 اردیبهشت ماه 1403 در دانشگاه قرآن و حدیث با حضور ریاست محترم دانشگاه ، استادان هیئت علمی ،  استادان برگزیده حق التدریس و  آموزشیاران برتر برگزار شد.

 

در این مراسم ، جناب آقای دکتر محمدباقر خرمشاد _ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون سابق سیاسی وزارت کشور و از معاونین اسبق وزارت علوم تحقیقات و فناوری - تحلیلی سیاسی از راهبردهای عملیات وعده صادق ارائه دادند. ایشان عمده ترین راهبردهای عملیات وعده صادق را چنین برشمردند: افزایش قدرت بازدارندگی  جمهوری اسلامی ، تغییر موازنه قدرت به نفع جمهوری اسلامی ، تحول در معادلات نظامی منطقه و جهان ، ارسال پیام عینی مبتنی بر عمل به همه بازیگران بین المللی ، مشروعیت بخشیدن به جبهه مقاومت ، شکسته شدن تابوی حمله مستقیم جمهوری اسلامی  به رژیم صهیونیستی ، افزایش سرمایه و عظمت ایران در داخل و خارج. ایشان همچنین  برضرورت مراقبت و حفظ آمادگی در برابر توطئه های احتمالی دشمن تاکید کردند.

 

 استادان محترم نیز  در جلسه تکریم برخی از تجربیات تدریسی خود را بیان کردند. مهم ترین تجربیات تدریسی استادان محترم:

 

1.      معارفه استاد و دانشجو در نخستین جلسه درسی ( معرفی ویژگی های علمی مانند تحصیلات و پیشینه مطالعاتی استاد و شناخت مطالعات ، تحصیلات و سلایق دانشجو و گونه شناسی دانشجویان برای تدریس متناسب با علایق دانشجو)

2.     مهارت ارتباط سریع با دانشجویان مجازی ( استفاده از سوالات جزیی و درخواست پاسخ به صورت مثبت و منفی یا اعداد برای مشارکت حد اکثری دانشجویان)

3.     مهارت پاسخگویی سریع ، کوتاه و متناسب با سوالات ناگهانی و یا انحرافی دانشجویان ( حاضر جوابی مثبت)

4.     لزوم برجسته سازی قسمت های مهم و اثر گذار منابع درسی به جای تاکید بر تدریس یکنواخت تمام منبع 

5.     تبدیل تهدیدها به فرصت­ها ( مشارکت دانشجویان در پندگیری مثبت از حوادث عادی . نمونه موردی تعریف یک مطلب ساده در باره زندگی و استخراج پندها از سوی دانشجویان. نمونه دیگر : خستگی دانشجویان از استمرار درس و تبدیل درس به خاطره و سپس اشاره به همان مطلب درسی )

6.     تشخیص و تشویق ( شناخت استعدادهای دانشجویان در کلاس و برجسته سازی و تشویق همان ویژگی برای دانشجو مانند پژوهشگر شدن ، استاد شدن و نویسنده شدن دانشجو در آینده)

7.     تذکرات اخلاقی سودمند پیش از شروع تدریس

8.     دغدغه هدایت گری ( برخی افراد منحرف به قدری در انحراف خود جدی هستند که پس از سالها به طمع منحرف کردن استاد ، به استاد هم عقیده انحرافی خود را تبیین می­کند . بنابر این باید در مسیر حق بیشتر دغدغه هدایت گری داشت)

9.     لزوم طراحی تدریس و اجرای طرح واره درسی ( تمارین هدفمند ، تهیه جزوه تمرین ، ارجاع جزیی به منابع در راستای اهداف درس )

10. صمیمیت با دانشجویان 

11.  به رسمیت شناختن تفاوت های درون فردی و میان فردی دانشجویان

12. تاکید بر ارائه پژوهش­های اسلامی بر اساس آمار 

13. بهره مندی از مثال­های روز و کارآمد در تدریس متون دینی 

14. طراحی تمارین در نرم افزارهایی مانند اکسل

15. استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع و بسنده نکردن به امثال پاور پوینت به عبارت دیگر تکنولوژی باید به انسان کمک کند نه آنکه انسان را اسیر خودش کند.

16. ضرورت شناخت ترفندها و راهکارهای ماندگاری دانشجو در کلاس

17. گلایه از پایین آمدن سطح علمی دانشجویان و ضرورت ارتقای علمی 

18. استاد افزون بر شأن تدریسی باید شأن تربیتی خود را هم در کلاس رعایت کند.

19. شناسایی نخبگان هر کلاس و اختصاص وقت ویژه برای ایشان

لزوم دقت بیشتر در نگارش مقالات مشترک با دانشجویان . راهنمایی علمی استاد در مقاله باید مشهود باشد

20. تجربه برگزاری کلاس در کتابخانه و ارائه هدفمند درس­هایی مانند ماخذ شناسی و شروح حدیث با استفاده از منابع کتابخانه

21. ارجاع هدفمند دانشجویان به آخرین تحقیقات منتشر شده و ارائه گزارش در کلاس

22. زمینه سازی برای تفکر خلاق دانشجویان از طریق ارائه درس به صورت محدود و گسترش دادن تطبیق ها از سوی دانشجویان

23. حضور و غیاب آنلاین دانشجویان به معنای بسنده نکردن به فهرست اسامی دانشجویان و پرسش از غیبت جلسه قبل و.... 


١٤:٥٩ - چهارشنبه ١٩ ارديبهشت ١٤٠٣    /    عدد : ٢٩٧٠    /    تعداد نمایش : ٤٧٥



خروج