برگزاری آزمون جامع مقطع دکتری در تیر 1404
در این اطلاعیه نکات مهمی در خصوص برگزاری آزمون جامع آمده است ...
باسمهتعالی
قابل توجه دانشجویان مقطع دکتری
آزمون جامع روز پنجشنبه 5 تیر 1404 ساعت 10:30 در مرکز قم و شعبه تهران برگزار خواهد شد. برای دریافت شیوهنامه ارزیابی جامع اینجــــــا را کلیک کنید.
نکات مهم
1- آزمون جامع مطابق روال اعلام شده (ارزیابی کتبی و ارزیابی شفاهی) در شیوهنامه ارزیابی جامع دانشگاه برگزار خواهد شد. نمره نهایی ارزیابی جامع از مجموع نمره ارزیابی کتبی (حداکثر تا 12 نمره) و ارزیابی شفاهی (حداکثر تا 8 نمره) تشکیل میشود. نمره ارزیابی کتبی شامل یکی از موارد زیر میباشد. الف) آزمون کتبی ب) پژوهش علمی ج) مقاله جایگزین د) میانگین کل 18 به بالا.
الف) آزمون کتبی در تاریخ 5 تیر ماه 1404 و براساس منابع ذکر شده در اطلاعیه برگزار خواهد شد. نتایج آزمون کتبی پس از برگزاری، به مدیران محترم گروهها ارسال میشود تا برنامهریزی لازم برای برگزاری ارزیابی شفاهی توسط گروه انجام شود.
ب) چنانچه طبق اعلام گروه، دانشجویان موظف به ارائه پژوهش علمی باشند، میبایست نتایج پژوهش را حداکثر تا ۴ تیر ۱۴۰۴ ارسال کنند. بدیهی است پس از تاریخ اعلام شده هیچ نتیجهای پذیرفته نخواهد شد.
ج) دانشجویانی که میانگین کل ایشان 17 تا 17.99 باشد و متقاضی ارائه مقاله با شرایط اعلام شده در شیوهنامه هستند، حداکثر تا 1 تیر 1404 فرصت دارند گواهی نهایی پذیرش مقاله را به بخش پژوهش ارسال کنند. چنانچه تا تاریخ مذکور گواهی پذیرش مقاله از سوی دانشجو ارسال نشود، دانشجو موظف به شرکت در آزمون کتبی مورخ 5 تیرماه میباشد.
د) دانشجویانی که میانگین کل ایشان 18 به بالا باشد از ارزیابی کتبی معاف هستند و میبایست فقط در ارزیابی شفاهی که توسط گروه برگزار خواهد شد شرکت کنند. نمره ارزیابی کتبی این دسته از دانشجویان توسط گروه براساس معدل هر فرد از 0 تا 12 مطابق شیوهنامه تعیین خواهد شد. اسامی این دانشجویان توسط اداره خدمات آموزشی پس از بررسی میانگین کل واحدهای درسی اعلام میشود.
2- ارزیابی شفاهی پس از انجام ارزیابی کتبی توسط گروههای علمی برگزار خواهد شد.
3- منابع آزمون و نوع آزمون کتبی به شرح جدول زیر اعلام میشود.
ردیف |
رشته / گرایش |
نوع آزمون |
منابع |
۱ |
علوم قرآن و حدیث |
تشریحی |
تفسیر: جزء 27 از تفسیر المیزان و جزء 28 از تفسیر مجمع البیان. علوم قرآنی: علوم قرآنی حکیم. علوم حدیث: مقباس الهدایه، ج 1 (انتشارات دلیل ما) + رجال آیت الله سبحانی تا پایان توثیقات عامه. |
۲ |
علوم معارف نهج البلاغه |
پژوهشی |
درس معرفت شناسی: سوالات تحلیلی از مطالب کلاس. درس مبانی فهم نهج البلاغه: کتاب منطق فهم حدیث، تالیف استاد سید محمد کاظم طباطبایی ( به جز بخش نقد). درس تاریخ در نهج البلاغه: جزوه کلاسی استاد سید محمد کاظم طباطبایی. |
۳ |
مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی |
تشریحی |
کتاب: نقد مکاتب و مذاهب تفسیر (معرفت ـ التفسیر و المفسرون) کتاب: تفسیر تطبیقی ( دکتر فتح الله نجارزادگان) منطق فهم حدیث(محمد کاظم طباطبایی) |
۴
|
کلام امامیه
|
تشریحی |
الف) کلام قدیم: کتاب کشف المراد فی شرح تجوید الاعتقاد از مقصد سوم تا پایان کتاب (الهیات بالمعنی الاخص) ب) فقه الحدیث اعتقادی (با رویکرد مشکل الحدیث): حدیث یک (۱) تا پایان حدیث سی و یکم (۳۱) از جلد اول کتاب مصابیح الانوار نوشته: سید عبدالله شبر (فایل پی دی اف کتاب موجود است) ج) کلام جدید: مقالات زیر از کتاب عقل و اعتقاد دینی مایکل پترسون و دیگران: مقاله دوم: تجربه دینی: مواجههی با امر الوهی چه معنایی دارد؟ - مقاله سوم: ایمان و عقل: رابطه عقل و ایمان چگونه است؟ - مقاله هفتم: شناخت خداوند بدون توسل به برهان: آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا و پایه دارد؟- مقاله هشتم: زبان دین: چگونه میتوانیم به نحو معناداری دربارهی خداوند سخن بگوییم؟ - مقاله یازدهم: علم و دین: آیا علم و دین با یکدیگر سازگارند یا ناسازگار؟ - مقاله دوازدهم: کثرت گرایی دینی: چگونه میتوان تنوع ادیان را تبیین کرد؟ - مقاله سیزدهم: اخلاق دینی: نسبت خداوند با اخلاق |
۵ |
مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق |
تشریحی |
کتاب: «فلسفه اخلاق در دایره عقل و دین» هادی صادقی کتاب: «روش فهم حدیث» عبدالهادی مسعودی کتاب: «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق» ابوعلی مسکویه رازی کتاب: بخش اول «اخلاق کاربردی» (از ص 20 تا 107)؛ چاپ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی |
6 |
مدرسی معارف قرآن و حدیث | تشریحی |
الف) مکاتب تفسیری، ج1، نوشتۀ علی اکبر بابائی ب) تفسیر تطبیقی؛ بررسی مبانی تفسیر قرآن و معارف از آیات در دیدگاه فریقین، فتح الله نجارزادگان ج) فقه الحدیث، مشترک با گروه نهج البلاغه |
موفق و پیروز باشید.
اداره ارائه دروس و آزمون
